Portrait

◊ English ◊

Céline Papion is a singular, curious and versatile artist. She is a cellist, an interpreter of contemporary and early music, but also a performer, a concert designer and an artistic director. Her work and commitment in the field of contemporary music was awarded the “International Bodensee-Konferenz” prize for the interpretation of contemporary music in 2019.

Céline trained in France with renowned cellists and pedagogues such as Raphaële Sémézis (in Orléans) and Prof. Hélène Dautry, Prof. Ophélie Gaillard and Prof. Philippe Müller (in Paris). She then went to Germany to perfect her skills in the classes of Prof. Jean-Guihen Queyras (Stuttgart) and Prof. Francis Gouton (Trossingen). During her studies, she was supported by the Yehudi-Menuhin Foundation, Live Music Now. Later she received further scholarships such as the Kunstfonds scholarship from the Bürgerstiftung Stuttgart and the Musikfonds scholarship as part of the NeuStartKultur programme.

Today, passionate about artistic adventures and cross paths, she initiates, designs, plays and directs her own projects. She works in close collaboration with composers such as Huihui Cheng, Toshio Hosokawa, Joseph Michaels, Jesse Ronneau, Steffen Krebber, Oliver S. Frick and contemporary artists such as actress Franziska Schmitz, visual artists Aldo van den Broek and Adeline Fonknechten, video artists Peter Welz, Hanae Utamura and Deema Shahin, lighting artist Kurt Laurenz Theinert, directors Brigitte Dethier, Julia Dina Heße, Sebastian Bauer and Anna Drescher. She is a founding member of the ensemble cross.art, the Duo Marie M. and the collective S-K-A-M (Stuttgarter Kollektiv für aktuelle Musik).

Celine sees music as a multi-dimensional medium that can be staged and become a total work of art. The visual, the space, the content, the performative aspect and of course the place and role of the audience must also be taken into account in the development of a programme. The format of musical theatre lends itself particularly well to this, and Céline regularly performs in theatres such as Junges Ensemble Stuttgart, Theater Rampe and Württembergische Landesbühne Esslingen. Her project “OTTO – Music theatre for cello, OTTO & live electronics” with director Anna Drescher on stage in 2018-19 crystallizes her artistic ideal and was a great success.

She is a guest at festivals and stages in Germany and abroad: the Handel-Festspielen Göttingen, the Festival Europäische Kirchenmusik Schwäbisch Gmünd, the Klang Festival. Körper in Cologne, the Sinuston Festival Magdeburg, the Südseite Nacht – Musik der Jahrhunderte Stuttgart, Unerhörte Musik im BKA in Berlin, the “Musiktheaterformen” at the North Station in Basel, the Bodensee Festival, the Besançon International Festival, the musical meetings of Vézelay, the Taïnan International Summer Music Festival (Taiwan), the MA Festival/Flanders Festival Bruges (Belgium), the Music Series at NUI Maynooth and UCC Cork (Ireland), the Música Hoje Bienale Curitiba and Cpflcultura Campinas (Brazil). She has been selected for artist residencies at the Borneo Laboratory in Kuching (Malaysia, 2017), at the Theater Rampe Stuttgart for the #TakeCareResidenzen programme (Germany, 2020-21) and at the Treasure Hill Artist village in Taipei (Taiwan, 2022).

Céline teaches cello at the Helene Lange Gymnasium Markgröningen and Heidehof Gymnasium Stuttgart, high schools for Music and Fine Arts.

◊ Deutsch ◊

Céline Papion ist eine einzigartige, neugierige und vielseitige Künstlerin. Sie ist Cellistin, Interpretin zeitgenössischer und alter Musik, aber auch Performerin und Konzert-Designerin. Ihre Arbeit und ihr Engagement für die Musik des 20. und 21. Jahrhunderts wurde 2019 mit dem Förderpreis der „Internationale Bodensee-Konferenz” in der Sparte Interpretation zeitgenössischer Musik.

Céline wurde in Frankreich bei renommierten Cellist:innen und Pädagog:innen wie Raphaële Sémésiz (Orléans), Prof. Hélène Dautry, Prof. Ophélie Gaillard und Prof. Philippe Müller (Paris) ausgebildet. Danach ging die Reise nach Deutschland, wo sie in den Klassen von Prof. Jean-Guihen Queyras (Stuttgart) und Prof. Francis Gouton (Trossingen) ihre Ausbildung abrundete. Während ihres Studiums war sie Stipendiatin der Yehudi-Menuhin-Stiftung Live Music Now. Später erhielt sie weitere Stipendien wie das Kunstfonds Stipendium der Bürgerstiftung Stuttgart und das Stipendium des Musikfonds im Rahmen des Programms NeuStartKultur.

Heute ist sie an künstlerischen Abenteuern und Schleichwegen interessiert. Sie initiiert, konzipiert, spielt und leitet ihre eigenen Projekte mit Hang zu experi­mentellen und inter­disziplinären Formaten.

Einen wichtigen Platz nimmt außerdem der kontinuierliche Austausch mit Komponist*innen und Künstler*innen der Gegenwart ein. Sie arbeitet eng zusammen mit Komponist*innen wie I-lly Cheng, Toshio Hosokawa, Steffen Krebber, Joseph Michaels und Oliver S. Frick. Darüber hinaus kooperiert sie mit den Bildenden Künstler*innen Aldo van den Broek und Rose Octopus, die Video-Künstlerinnen Deema Shahin und Hanae Utamura, dem Lichtkünstler Kurt Laurenz Theinert, der Schauspielerin Franziska Schmitz, den Regisseur*innen Brigitte Dethier, Julia Dina Heße, Sebastian Bauer und Anna Drescher. Sie ist Gründungsmitglied und Co-Leiterin des ensemble cross.art, des Duos Marie M. und Initiatorin und Vorstand-Beisitzerin des Stuttgarter Kollektiv für aktuelle Musik e.V..

Seit 2008 fokussiert sie ihre Arbeit im performativen Bereich, nähert sich dem Format des Neuen Musiktheaters und bringt 2018-19 unter großem Beifall das Projekt „OTTO – Musiktheater für Cello, OTTO und Live-Elektronik” zur Premiere. Regelmäßig spielt sie auf Bühnen wie Theater Junges Ensemble Stuttgart, Württembergische Landesbühne Esslingen und Theater Rampe Stuttgart. Sie ist zu Gast bei internationalen Festivals und Konzertreihen, u. a. der Südseite Nacht bei Musik der Jahrhunderte in Stuttgart, den „Musiktheaterformen” der Gare du Nord Basel, dem Festival Klang.Körper in Köln, Unerhörte Musik im BKA in Berlin, dem Sinuston Festival Magdeburg, der 1×1 Reihe im EinTanzHaus Mannheim, den Music Series at NUI Maynooth und UCC Cork (Irland) sowie der Música Hoje Bienale für Neue Musik in Curitiba und CPFL Cultura Campinas (Brasilien).

Sie wurde für Künstlerresidenzen am Borneo Laboratory in Kuching (Malaysia, 2017), im Theater Rampe Stuttgart im Rahmen des #TakeCareResidenzen Programms (2020-21) und am Treasure Hill Artist Village in Taipeh (Taiwan, 2022) ausgewählt.

Céline unterrichtet Cello an den auf Kunst und Musik spezialisierten Gymnasien „Helene-Lange-Gymnasium” in Markgröningen und „Heidehof-Gymnasium” in Stuttgart.

◊ Français ◊

Céline Papion est une artiste singulière, curieuse et éclectique. Elle est à la fois violoncelliste, interprète de musique contemporaine et ancienne, mais aussi performeuse ou directrice artistique. Son travail et son engagement pour la musique des XXe et XXIe siècles on été récompensés par le Prix “International Bodensee-Konferenz” pour l’interprétation de la musique contemporaine en 2019.

Céline s’est formée en France auprès de violoncellistes et pédagogues de renoms tel-le-s que Raphaële Sémézis (à Orléans) et Prof. Hélène Dautry, Prof. Ophélie Gaillard et Prof. Philippe Müller (à Paris). Puis elle part se perfectionner en Allemagne dans les classes de Prof. Jean-Guihen Queyras (Stuttgart) et de Prof. Francis Gouton (Trossingen). Durant ses études, Céline Papion a bénéficié du soutien de la Fondation Yehudi-Menuhin, Live Music Now. Plus tard, elle a reçu des bourses de recherche, notamment la bourse du Kunstfonds de la Bürgerstiftung Stuttgart et la bourse du Musikfonds dans le cadre du programme NeuStartKultur.

Aujourd’hui, passionnée d’aventures artistiques et de chemins de traverses, elle initie, conçoit, joue et dirige ses propres projets. Elle travaille en étroite collaboration avec des compositeurs et compositrices tel-le-s que Toshio Hosokawa, Joseph Michaels, Jesse Ronneau, Steffen Krebber, Oliver S. Frick, Yiran Zhao et des artistes contemporain-ne-s tel-le-s que l’actrice Franziska Schmitz, les artistes plasticien-ne-s Aldo van den Broek et Adeline Fonknechten les artistes vidéo Peter Welz, Hanae Utamura et Deema Shahin, l’artiste lumière Kurt Laurenz Theinert, les metteur-euses en scène et metteurs en scène Brigitte Dethier, Julia Dina Heße, Sebastian Bauer et Anna Drescher. Elle est membre fondateur de l’ensemble cross.art, du Duo Marie M. et du collectif Stuttgarter Kollektiv für aktuelle Musik e.V..

Céline considère la musique comme un médium multidimensionnel, qui peut être mis en scène et devenir une œuvre d’art totale. Le visuel, l’espace, le contenu, l’aspect performatif et évidemment la place et le rôle du public doivent également être pris en compte dans le développement d’un programme. Le format du théâtre musical s’y prête particulièrement et Céline joue régulièrement dans les théâtres tels que Junges Ensemble Stuttgart, Theater Rampe et Württembergische Landesbühne Esslingen. Son projet “OTTO – Théâtre musical pour violoncelle, OTTO et live-electronics” porté sur scène en 2018-19 avec la metteuse en scène Anna Drescher cristallise son idéal artistique et rencontre un grand succès.

Elle est l’invitée de festivals et scènes en Allemagne comme à l’étranger: les Haendel-Festspielen Göttingen, le Festival Europäische Kirchenmusik Schwäbisch Gmünd, le Festival Klang.Körper de Cologne, le Sinuston Festival Magdebourg, la Südseite Nacht – Musik der Jahrhunderte Stuttgart, Unerhörte Musik im BKA à Berlin, les „Musiktheaterformen” de la Gare du Nord à Bâle, le Bodensee Festival, le Festival international de Besançon, les rencontres musicales de Vézelay, le Taïnan International Summer Music Festival (Taiwan), le MA Festival/Flanders Festival Bruges (Belgique), les Music Series at NUI Maynooth et UCC Cork (Irlande), la Música Hoje Bienale Curitiba et Cpflcultura Campinas (Brésil). Elle a été sélectionnée pour effectuer des résidences d’artiste au Borneo Laboratory à Kuching (Malaisie, 2017), au Rampe Theater Stuttgart dans le cadre du programme #TakeCareResidenzen (Allemagne, 2020-21) et au Treasure Hill Artist village de Taipei (Taiwan, 2022).

Céline enseigne le violoncelle aux Helene Lange Gymnasium Markgröningen et Heidehof Gymnasium Stuttgart, lycées à horaires aménagés pour la Musique et les Beaux-Arts.

…Last update 1.08.2021…

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